Hidden cameras: A million-dollar peek
Baker, Russ
Columbia Journalism Review; Mar 1995; 33, 6; ABI/INFORM Complete

pg. 15

MARCELUS HALL

how
herb caen
paid his
union dues

he actual outcome of the

eleven-day strike last
November by nine newspaper
unions against the San
Francisco Chronicle and the
San Francisco Examiner is
muddled. Will Hearst
resigned a month later as
Examiner publisher, an act
that’s hard to construe as a
victory lap. Teamsters and
management are at odds about
how much job protection
actually was negotiated for
union truck drivers. Dozens of
other disagreements have sur-
faced, and a second strike is a
possibility, though not yet a
likelihood. Against this
seething background, one
clear moment has assumed the
stuff of minor newspaper leg-
end. That was when seventy-
eight-year-old Chronicle
columnist Herb Caen led a
select group of Chronicle
and Examiner writers before
the local TV cameras to vow
that they wouldn’t return to
work until everyone returned
to work.

It was pure labor theater,
but even semi-hardened
Chronicle columnist Jon
Carroll says that, to his own
astonishment, tears of grati-
tude sprang to his eyes when
Caen stepped forward. Even
though it was unthinkable that
a longtime union stalwart like
Caen would do otherwise, at
that moment in the strike,
plenty of union members were
thinking the unthinkable.

The press conference itself
was an improvisation.
Newspaper management had
sent a letter to the 2,600 strik-
ers threatening immediate ter-
mination if they didn’t return
to work. Though the union
leaders had anticipated the
threat, phone trees and face-
to-face pep talks weren’t pro-

CIR MARCH/APRIL 1995

viding reassurance fast
enough.

The idea for the press con-
ference apparently belongs
to Doug Cuthbertson, execu-
tive officer of the Northern
California Newspaper Guild.
“I knew [the pledge] would
have enormous impact on
the people out there on the
picket line in the rain,” he
says. “It was even bigger
than I thought.” In particular,
Cuthbertson says, the TV
moment reminded secretar-
ies and clerks that they were
not alone, that they were part
of something larger. “If the day
people got the ‘permanent
replacement’ letters was the
nadir, the press conference was

2]

right at the apex,” says Bill
Wallace, Chronicle reporter
and president of the Northern
California Newspaper Guild.
“It was a triumphant moment.”

That Herb Caen would
mean the most to those our-
side the newsroom was a fore-
gone conclusion. In spite of
his style and wit, his column
does not travel well outside a
100-mile radius of San
Francisco, consisting as it
does of dozens of individual
local items in the Neolithic
three-dot style about socialites
and politicians, opera open-
ings and gossip, bad puns and
nostalgia. But he remains a
Bay Area icon. Fifty years

worth of recognition factor
adds up, as Chronicle inves-
tigative reporter Susan Sward
discovered when a produce
clerk at her Safeway supermar-
ket told her he knew the news-
paper unions were on strike,
and said, “You guys got Herb
Caen to come out for you.”

Perhaps, as Cuthbertson
suggests, the unexpected emo-
tion the press conference
stirred inside the two papers
was simply a momentary
overflow of their anxiety.
Perhaps, as Chronicle editor
Bill German says, it resulted
from the fact that “they didn’t
know Herb very well.”

Or, as Carroll says, it may
have come from the somewhat

unnerving realization that
Caen might be the only one
of the columnists and writers
who really mattered to man-
agement. That insight has its
own comforting corollary,
of course: the paper has got
to have Herb Caen; if he’s
with the union, the union wins.
“I called him first,”
Cuthbertson says. “I would
have been a naked mercenary
without him.”

A standard argument in the
Chronicle newsroom has
always been this: how many
of the paper’s half-million
readers will cancel their sub-
scriptions the day after Herb
Caen is buried? (The assump-

tion is he’ll write till he drops
dead, and his fans will want to
read about the funeral.) The
betting, says union official
Wallace, runs from 15,000 to
150,000.

J. Michael Robertson

Robertson. a Chronicle reporter

Jor eleven vears, teaches jour-

nalism at the University of San
Francisco.

hidden
cameras

a million-dollar
peek

I t may have been a critical
juncture for undercover
TV, but it sure didn’t look like
much. ABC’s PrimeTime Live
spent three months trying to
document that a 900 tele-
phone number offering advice
from “live psychics” was, if
not a total sham, at least a
lousy way to spend $3.49 a
minute. “Hello, Telepsychic”
ran in February 1993, and
now ABC gets its payback for
illustrating what most viewers
probably already assumed.
Last summer, a California
jury decided the show’s use of
“hat-cam” hidden-cameras
violated the privacy of the
plaintiffs, two men who gave
readings, and in what seems
to be the first such decision
against a newsmagazine
show, awarded them more
than $1,000,000 in actual and
punitive damages. Now the
judge is threatening further
steps, in a state noted for its
tough attitude toward clandes-
tine recording. The case is
likely to cast a shadow across
the lenses of TV’s powerful

hidden-camera \\
~

tools (see

“Truth, Lies, e
and Video- ..
tape,” CIR,  _...
July/August

1993).

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



To view “Hello, Tele-
psychic” is not exactly to be
riveted by great investigative
work. Through hidden cam-
eras we see an ABC opera-
tive at work, offering advice
to customers from a tarot
card crib sheet. One of the
plaintiffs is seen speaking
wistfully about managing
rock bands; the other about
working in comedy, as if the
psychic business was just a
way to make a buck. The
piece implied that the fortune
tellers didn’t believe in what
they were selling. Yet the
jury spent two days watching
outtakes in which workers
talk as if they believe they
are psychics. “The jurors
were  astonished and
appalled,” says the winning
attorney, Neville Johnson of
Los Angeles.

The ads for the psychic line
warn that they are “for enter-
tainment purposes only.” And
in the segment, PrimeTime
notes that the card-reading ser-

vice had done
nothing ille-
gal, yet makes
the point that
the customers

are largely

people with
significant _
vulnerabilities brain that

who can little
afford  the
hefty phone
charges,
which typical-
ly run $30 a
call.
Johnson
argued that
ABC had no
right to secretly film and vilify
by association private individ-
uals who had done nothing
illegal. He painted a picture of
damage done to the lives of
the plaintiffs by their few sec-
onds of fame: ridicule and
humiliation before millions of
viewers. One plaintiff, the
lawyer told the court, received

SOUNDBITE

think | was allowed
undereducated a little anxiety . . . .
If something hap-
pened to the curl in my

| would be one of those
home relief cases that
people hate so much.”

Jimmy Breslin. in one of a
series of columns in New
York Newsday describing
his recent brain surgery to
remove an aneurysm.

134 irate
phone calls
within 48
hours of the
show. The
lawyer says
the program
exacerbated
one client’s
severe alco-
holism — he
died during
jury deliber-
ation. His
clients, he
says, were
never asked
to respond to
the implica-
tions of the
edited footage.

ABC would have preferred
that the case be viewed as a
press freedom issue, contend-
ing it had every right to go
into a business offering its
services to the public and
show what goes on there. But
Superior Court Judge Bruce
Geernhaert insisted it be treat-

causes verbs

ed like any other case. He
took ABC off the hook for its
audiotaping — although
California’s penal code clear-
ly outlaws the audiotaping of
confidential communications.
ABC argued that the scenes
and conversations it captured
were not confidential, since
they took place in a large
open office and other gather-
ing places, where they could
easily have been seen and
heard by others. In the end,
Judge Geernhaert allowed the
case to proceed on the ques-
tion of whether secretly video-
taping the plaintiffs was an
invasion of their privacy.

In recent weeks, the judge,
declaring that ABC’s attitude
indicated it had learned noth-
ing from the case, has threat-
ened to issue an injunction bar-
ring the network from using
hidden cameras in California
workplaces closed to the pub-
lic. If so, says a spokesperson,
Capital Cities/ABC “would
vigorously oppose it.”

elp

Silent Disaster

It's not dramatic. No howling winds, roaring fires, or
trembling earth. But it leaves a terrible mess in the
house... and a costly cleanup.

Hundreds of thousands of homeowners face a
monumental headache each year when Old Man
Winter creates the silent disaster — frozen water pipes.

But this disaster is avoidable. Your paper can tell your
readers how to keep pipes from freezing. We can help
bz Iivrovidin an expert for phone interviews.

(Ca

1309-766-0935).

We also can send you tips to share with your readers
and a non-commercial brochure to offer. Order them

with the form below.

__ Press release/general information

readers to write us directly.)
__ Quantity needed:
__Public service ads

Name

Please send me the following “Prevent Frozen Pipes” information:

___“Prevent Frozen Pipes” brochures. (You may want to offer these to your readers.
We'll provide copies at no cost. We'll send you quantities, or you may ask

Newspaper.

Address

City.

State ZIP

State Farm Insurance
One State Farm Plaza
Bloomington, IL 61710-0001

Mail to: Frozen Pipes, Public Affairs Dept.

Your Readers Avoid the

State Farm Fire and Casualty Company  Home Office: Bloomington. [1Tinois

CJR MARCH/APRIL 1995

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



MARCELUS HALL

Attorney Johnson argues
that the bigger debate must
be over what he considers
the media’s self-appointed
role in undercover work.
“Since when did journalists
get quasi-police powers?”
he says. “The police and
FBI have to go to court to
get permission to do this
stuff.”

Television journalists
might phrase it differently,
but they’ve been struggling
with the same issue. The
Society of Professional
Journalists, for example,
has produced a checklist of
conditions it thinks ought to
be met before a hidden
camera is employed. First
on the list: when the infor-
mation is of “profound
importance” and “vital pub-
lic interest.” Don Hewitt,
executive producer of
CBS’s 60 Minutes, has his
own rule of thumb: a per-
son’s right to privacy is for-
feit when he’s up to no
good, Hewitt says, but he
insists that news organiza-
tions ought to choose care-
fully when they use hidden
cameras and be sure they’re
showing real culprits.

Johnson says he has filed
two additional hidden-cam-
era lawsuits, one related to
the same PrimeTime seg-
ment, and that other poten-
tial hidden-camera victims
have surfaced. He hopes
that by the time he’s fin-
ished, news organizations
will have decided that
there are other ways to get
the story. Meanwhile, the
chill has set in. “There’s
been something of a back-
lash to those pieces here,”
says a knowledgeable ABC
News source. “They’re not
doing them as much.
They’ve definitely tight-
ened things up, and in
doing so made it more dif-
ficult to get good pieces on
the air.”

Russ Baker

Baker is a writer and televi-
sion producer in New York.

CJR MARCH/APRIL 1995

wronging
the right

or two years, reporters

from the nation’s top
newspapers flooded into the
city of Vista, California, after
fundamentalists took over the
local school board in
November 1992. They came
in search of the religious right.
And they got a lot wrong.

Some of the errors were
harmless, such as the lead of a
Chicago Tribune story last
November that described
Vista as being “nestled high
in a southern California
mountainside” — news to
Vista residents, who are ten
minutes from the Pacific
Ocean and only 450 feet
above sea level.

But other errors were any-
thing but innocuous. “They
blew up things larger than
reality,” said a former school
board president, John Tyndall.
“The national media helped
fuel a perception that things
were happening that weren’t.”
Indeed, reporters didn’t do
their homework, sometimes
blindly relying on their
sources and on each other’s
stories. And the resulting
errors invariably made the
board appear more Bible-
thumping and meanspirited
than it actually was.

In August 1993, for exam-
ple, the board approved a pol-
icy encouraging — but not
ordering — teachers to chal-
lenge existing scientific theo-
ries. While the board clearly
wanted to weaken the theory
of evolution, the policy
was largely symbolic and
actually required nothing new
of teachers.

But in a page-one story, the
Los Angeles Times reported
that the board had ordered
teachers to discuss creation-
ism. The story relied upon
wording from the draft ver-
sion of the policy, which did
issue orders to teachers. But
the board had ultimately
rewritten the draft, taking out

the mandate. The New York
Times made the same mistake
on the same day, and the
Chicago Tribune soon fol-
lowed suit.

Although a phone call to the
school district to get the correct
wording of the policy would
have prevented the error, The
Associated Press reported days
later that the board had told
teachers to teach the story of
Genesis ‘“‘as an alternative theo-
ry to evolution.”

Eight months later, the Los
Angeles Times expanded the
myth, reporting that the board
had lowered evolution to the
status of “just another theory”
and that it had required dis-
cussion of divine creation in
science class. Neither asser-
tion was true.

Another myth began last
March, when the Times quot-
ed a critic of the board who
said it had rejected a school
breakfast program because
“children not eating breakfast
with parents tends to corrupt
family values.” In fact, the
board had never debated
school breakfasts or whether
children should eat at home.
(However, after the Times
story appeared, the board did
reject a federal lunch program
to feed children during school
vacations. Board members

argued that the program was a
waste of taxpayers’ money.)

As the false story spread, the
attribution to the critic, who
had been wrong in the first
place, disappeared, and the tale
of the anti-breakfast school
board became fact. Months
later, The New York Times and
the Chicago Tribune both
reported that the board had
taken an ax to school break-
fasts, with the Tribune even
repeating the untruth that the
board had done so because
it wanted children to eat
at home. This story even made
its way into American Civil
Liberties Union fund-raising
literature, in a letter blasting
the board’s alleged aversion
to school breakfasts, among
other things.

There were other errors.
The Los Angeles Times, quot-
ing the same anti-board
activist, reported that the
board had eliminated free
busing for poor children,
when the board actually only
trimmed it. The New York
Times said the board tried to
“reintroduce prayer to the
school system.” In fact, the
board never discussed school
prayer (although it did begin
holding voluntary invocations
before board meetings).

There was a lot of news to

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.



